bihahjo's


Entries About INSTAGRAM TWITTER FOLLOW DASHBOARD


welcome


credit to: @shannonqs_95 on WHI
i guess sharing my memories won't hurt anyone?

Tagboard





Followers


Old Entries



Credits


Basecode/Template : AtinTory .
Editor : Leya Yeolly
Header : BaekYeol+NabihahJohan

My Study Tips

Hello. Sebelum mula aku nak bagitau yang aku ni bukan jenis study 24/7, bukan jenis fokus dalam kelas, bukan jenis akan cuba dapat jawapan selagi tak dapat. Ada banyak je kekurangan dalam diri aku, tapi aku harap aku dapat sedikit sebanyak membantu. Buang yang keruh, ambil yang jernih je ok?


(1) Rapatkan diri dengan Allah SWT

allah, life, and promise image

Benda ni paling penting, sebab rezeki Allah SWT bagi. Bila kita dekatkan diri dengan Allah SWT, hati kita akan jadi tenang. Ilmu senang nak masuk in shaa Allah. Banyakkan berdoa, solat jangan tinggal, baca Al-Quran seeloknya setiap hari (sekurang-kurangnya satu page), & kalau nak lagi elok, banyakkan solat sunat. Ni doa aku setiap kali lepas solat:

Ya Allah Ya Tuhan Kami, Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, perbanyakkanlah rezeki kami, permudahkanlah segala urusan kami, lapangkanlah dada dan minda kami agar mudah untuk kami menerima ilmu di dunia dan di akhirat, kuatkanlah daya ingatan kami serta permudahkanlah kefahaman kami.

(2) Berbuat baik kepada ibu bapa

Ni pun penting sebab kalau tak dapat keberkatan dorang, tak guna gak. I admit that I'm not really a good daughter, but I'm trying to improve myself. Doa daripada ibu bapa main peranan besar. Setiap kali sebelum exam tu call la dorang minta tolong doakan korang, pastu kata la i love you ke nak minta maaf ke. Buat dorang happy :)

Tapi jangan la call time nak exam je. Elok call setiap hari la. Dorang pun rindu korang juga.


(3) Jangan study masa stress

anime, onodera ritsu, and sekaiichi hatsukoi image
Kalau aku, kadang-kadang aku boleh je paksa diri study kalau aku stress dengan syarat benda tu tak ganggu sangat fikiran aku. I had another heartbreak masa asasi, sebelum final exam semester 2. Disclaimer: I'm not blaming anyone. It didn't affect me that much, maybe because I'm getting used to it already. And I personally think that it's dumb if I let it destroy myself. So yeah. Tapi ada masa yang aku stress yang takleh tahan -- masa ni la aku takkan study. Instead, I'll go to sleep. (Atau buat-buat tidur sebab aku ada masalah nak tidur yang teruk amat) If I think it's necessary, I'll find a friend to talk to. Hehe. Moral of the story: Jangan study masa stress sebab ilmu takkan masuk pun kalau minda korang tengah bercelaru. Better rest dulu, bila dah rilek rilek gitu, baru sambung study :)


(4) Spend some time with your friends

Kalau ada masa free, bolehlah keluar jalan-jalan dengan kawan-kawan. Tapi jangan ajak keluar sehari sebelum exam pula. Memang kena reject la. I personally think that spending some time with my friends somehow helps me to reduce stress. Takdelah setiap hari 24/7 menghadap buku. Korang ada life lain juga. Tapi keluar tu berpada-pada lah, jangan keluar dengan orang sembarangan. Jangan buat benda sembarangan. Ambik masa yang sepatutnya je. Manage your time wisely yep?

(5) Fokus belajar

gif, whisper of the heart, and anime image

Jujur aku cakap aku paling susah nak fokus dalam kelas, terutamanya kelas pagi. Memang akan terlelap terutamanya waktu kimia walaupun dah duduk depan sekali.... (sorry madam) Tapi kalau korang ni jenis macam aku, masa study kat bilik tu korang study la betul-betul. Mana yang tertinggal dalam kelas, korang tanya la housemates/classmates. Jangan malu bertanya. You've got nothing to lose pun. Biar nampak bodoh sebab bertanya, jangan bodoh selamanya sebab malu bertanya. Eh tiber. Tapi kalau boleh fokus lah dalam kelas. Jangan main telefon dalam kelas. I personally think that it's rude, melainkan masa tu lecturer bagi rehat. 

(6) JANGAN SKIP KELAS

Penting weh. Haritu aku tak pergi satu je pun kelas kimia & satu kelas biologi, banyak gila yang tertinggal lepastu termenunglah aku membaca lecture notes sebab tak faham. Lagipun attendance penting. Hehe tau skema tapi biarlah, benda elok kita ikut. Yedok?


(7) Buat notes

study image

Kalau korang ada banyak lagi masa, korang buat la notes sendiri dengan mind maps semua benda tu. Aku suka buat benda ni terutamanya subjek biologi tapi aku benci tengok tulisan sendiri so it doesn't really work for me. Kalau dah dekat exam, tak payah buat notes. Tak sempat. Better buat revision dengan kawan-kawan, buat balik tutorials, baca mana yang penting.

(8) Subjek Membaca: Read it loudly

Kalau subjek membaca, aku suka baca kuat-kuat. Sama ada masuk dalam bilik, pastu explain dekat diri sendiri kuat-kuat. Ataupun explain dekat kawan korang. Sebab bila kita explain, lepastu kita dengar apa yang kita explain tu, it really works to help you remember about the important details. But as for me, aku suka dengar orang lain explain :) Tapi jangan ganggu orang lain pula. Loud, but keep it moderate.

(9) Subjek Menghafal: Faham dulu, baru hafal.

Aku rasa kesilapan biasa orang buat, dorang hafal je. Dorang tak cuba faham dulu. Sebab masa exam macam-macam boleh jadi. Kalau yang jenis anxiety tu boleh jadi tiba-tiba blank masa jawab exam. Jadi, faham dulu apa yang korang nak hafal tu. At least bila tak ingat apa yang korang hafal, korang boleh olah apa yang korang faham guna ayat sendiri :) 


(9) Subjek Mengira: Buat latihan banyakbanyak

Yang ni memang kena banyak buat latihan! Tak ada cara lain dah. Sebab soalan lebih kurang je, cuma maybe masa exam nanti soalan naik level tinggi sikit. Tapi lebih kurang je. So bila korang dah buat latihan banyak-banyak, in shaa Allah boleh jawab.

(10) Buat target

exo, kai, and Chen image

Kalau aku, aku buat target nak dapat markah tinggi daripada kawan-kawan hahahahaha. Sounds evil but it somehow makes me feel like.. "I nEeD tO sTudY" every single time I feel like giving up. Kawan-kawan aku bijak-bijak... rajin study... jadi kalau aku tak study aku rasa macam aku dah buat kesilapan besar dalam hidup. Haha. Sejenis manusia yang triggered tengok orang study, jadi aku ikut jela study sekali. Contoh target lain: nak banggakan parents. Ataupun, korang target lah nak reward yourself something if you manage to ace the examination. Contoh aku, aku target beli tiket konsert exo kalau aku dapat CGPA 4.00 :) It makes me happy, so why not kan?

Ok tu jela kot. Ada je benda kat atas yang aku tak buat, tbvh. 

Contoh: buat latihan banyakbanyak. Sebab aku jenis study semua subjek dengan cara membaca. Even mathematics. So kalau korang rasa korang selesa study camtu, ikut lah. Sebab lain orang lain cara kan? Another important thing to bear in mind: Jangan kedekut ilmu. Aku nak sangat ajar orang lain bila dorang tanya soalan tapi.. aku memang jenis tak reti nak deliver apa yang aku faham. End up -- orang tu takfaham pun apa yang aku cuba nak explain. Aku pun jenis tak boleh nak jawab soalan tutorials... selalu give up jawab, pastu end up tengok jalan kira orang lain. Aku bersyukur dapat kawan-kawan yang tak kedekut ilmu :) 

Ok lah, goodnight. Thanks for reading. I hope it helps. Bye!